Dugaan bergelar ibu.

Betul cakap orang dugaan masa mengandung lain, dugaan lepas bersalin lain. Lagi-lagi dugaan masa berpantang, ya allah hanya tuhan saje yang tahu rasa tension nye hati ni. Dengan anak tidak sihat lagi menambahkan tekanan . Kita sudah susah hati dengan penyakit kuning yang tidak reda tambahkan lagi dengan nasihat orang tua yang ingin kan anak sihat.

Ye aku tahu nasihat itu baik untuk anak tapi rasa tetekan nye hanya aku saja yang tahu , bayangkan la punya banyak petua yang ada untuk anak minum tambah dengan susu badan lagi mana la cukup tangan untuk aku bagi anak minum semua nya . Lagi-lagi pada waktu malam yang memerlukan aku seorang saja yang bangun kerana anak menyusu badan. Selang sejam anak bangun untuk minum susu, bila menyusu anak ambil masa setengah jam untuk menyusu. Bila di jauhkan dari puting anak menangis, dalam keadaan tidak cukup tidur dan mamai aku tak rasa boleh bagi anak minum air tambahan lain.

Bila menjelang pagi aku kena bangun kan anak untuk mandikan nya, bila aku tidur bersama anak pada siang hari aki di katakan memanjakan diri. Ya allah masa itu hanya tuhan saja yang tahu. Bila aku pikirkan balik ini la dugaan yang di lalui oleh semua ibu, rasa pilu dalam hati mengenangkan perangai degil semasa remaja yang membuatkan ibu susah hati.

Jangan la menyakitkan hati ibu. Sesungguh nya syurga di bawah kaki ibu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan